سیاسی-انقلابی

فیلم بیا و بنگر Come and See 1985

فاشیسم‌… . احتمالا بارها این‌ کلمه‌ را در جاهاي مختلف‌ شنیده‌اید. سر کلاس تاریخ‌، در یک‌ تیتر خبري در تلوزیون و اینترنت‌ یا یک‌ مباحثه‌ي سیاسی‌ و … . گاهی‌ از این‌ کلمه‌ براي معرفی‌ یک‌ »مکتب‌ سیاسی‌« در تاریخ‌ معاصر نام برده می‌شود و گاهی‌ به‌ عنوان یک‌ فحش‌ سیاسی‌ از جانب‌ یک‌ جریان سیاسی‌ به‌ رقیبش‌. براي عده‌اي هم‌ شاید از آن کلمات ایسم‌داري است‌ که‌ به‌ معنی‌ آن علاقه‌اي ندارند و به‌ نظرشان فقط‌ به‌ درد »تاریخ‌دانان« و علاقه‌مندان به‌ مباحث‌ سیاسی‌ می‌خورد. افزون بر این‌ شاید بعد از گذشت‌ حدود ٨٠ سال از جنگ‌ جهانی‌ دوم یافتن‌ افرادي که‌ آن دوره را زیسته‌ باشند بسیار سخت‌ شده باشد و گرد و غبار نشسته‌ بر تاریخ‌، معناي دقیق‌ این‌ کلمه‌ را براي نسل‌هاي بعد کمرنگ‌ کرده باشد. آنچنان که‌ شاید براي نوجوانان امروز پوشیدن لباسی‌ با علامت‌ صلیب‌ شکسته‌ جذاب باشد بدون آنکه‌ حتی‌ معنی‌ آن را بدانند.

گویی‌ در این‌ زمانه‌ کلمات چنان از محتوا تهی‌ شده‌اند که‌ هیچ‌ روایت‌ تاریخی‌ و مستندي نمی‌تواند معناي این‌ کلمات را به‌ آنان برگرداند و فجایع‌ یک‌ دورهي تاریخی‌ را بر اذهان مخاطب‌ تصویر کند. این‌ جا است‌ که‌ شاید با خودمان بگوییم‌ چه‌ خوب است‌ که‌ هنر را داریم‌. هنري که‌ می‌تواند از زبان کارگردانی‌ همچون »الم‌ کلیموف« به‌ مخاطبش‌ بگوید چند ساعتی‌ کتاب‌هاي تاریخ‌ را ببند و »بیا و بنگر‌

فیلم‌ درخشان »بیا و بنگر‌« محصول سال ١٩٨٥ از سینماي شوروي و روایتی‌ از حمله‌ي فاشیست‌هاي آلمانی‌ به‌ بلاروس در طول جنگ‌ جهانی‌ دوم است‌. استفاده‌ي به‌ جاي کارگردان از سادگی‌، بی‌تکلفی‌ و معصومیت‌ قربانیان در کنار صحنه‌هاي تکان‌دهنده از جنایات فاشیست‌ها چنان مو بر تن‌ انسان سیخ‌ می‌کند که‌ شاید تا چندین‌ دقیقه‌ فقط‌ سکوت کردن و اندیشیدن به‌ عمق‌ جنایت‌ تنها کاري باشد که‌ از دست‌ مخاطب‌ برمی‌آید و پس‌ از آن نفرتی‌ بی‌حدوحصر از هر آنچه‌ نشانی‌ از فاشیسم‌ دارد. البته‌ در کنار محتواي گیرا و تکان‌دهنده‌ي فیلم‌، ظرافت‌هاي فرمی‌ آن و بسنده نکردن کارگردان به‌ روایتی‌ خطی‌ و داستانی‌ بر ارزش آن افزوده است‌ و شاید بی‌راه نباشد اگر این‌ فیلم‌ را یکی‌ از درخشان‌ترین‌ فیلم‌هاي سینماي شوروي بنامیم‌.

فیلم بیا و بنگر Come and See 1985

در پایان باید افزود که‌ امروز براي درك محتواي فاشیسم‌ دیگر نیازي به‌ فیلم‌هاي سینمایی‌ و بازسازي تاریخ‌ ٨٠ سال گذشته‌ نداریم‌. کافی‌ است‌ قدري چشم‌هایمان را بگشاییم‌ و دقیق‌تر به‌ جهان اطرافمان بنگریم‌. روزگار دردناك فلسطینیان و دنائت‌ و پستی‌ اشغالگران صهیونیست‌ چنان آشکار است‌ که‌ براي روایت‌ آن نه‌ به‌ کارگردانی‌ نیاز داریم‌ و نه‌ بازیگرانی‌. دو چشم‌ بینا و وجدانی‌ بیدار کفایت‌ می‌کند. فاشیسم‌ از آنچه‌ که‌ فکر می‌کنیم‌ به‌ ما نزدیک‌تر است‌. باشد که‌ دقیق‌تر بنگریم‌ و در سمت‌ صحیح‌ تاریخ‌ بایستیم‌.

 

دانلود فیلم Come and See 1985 بیا و بنگر بهمراه زیرنویس چسبیده فارسی

دانلود فیلم بیا و بنگر Come and See 1985

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا